Zadání:
Sestavte program, který vypočte z hodnot
x,z hodnoty
y1 - y7 podle vzorců:
Řešení:
Pomocí standardních funkcí programovacího jazyku vypočítat z hodnoty x hodnotu y.
#include "stdafx.h"
#include "math.h"
#include
using namespace std;
int _tmain(int argc, _TCHAR* argv[])
{
float x,y,z;
printf("Zadejte hodnotu x: ");
scanf_s("%f",&x,1);
printf("Zadejte hodnotu z: ");
scanf_s("%f",&z,1);
y=(3+pow(z,2))/(2+pow(x,4))-z;
printf("y1= %.3f\n",y);
y=abs(x-z)/(x-3);
printf("y2= %.3f\n",y);
y=(2*x+5)/3-13*z+5*(x+pow(z,2));
printf("y3= %.3f\n",y);
y=abs(2*x*z-3)/(pow(x,2)-z)+3*x*z;
printf("y4= %.3f\n",y);
y=abs(x-z)/(abs(x)-3);
printf("y5= %.3f\n",y);
y=(0.2*x+z)/(2*pow(x,2)-abs(2*x-5*z));
printf("y6= %.3f\n",y);
y=sqrtf(pow(x,2)+pow(z,2))-1/(x*z)*(sqrtf(pow(x,2)+pow(z,2))-(x+z)/2);
printf("y7= %.3f\n",y);
system("pause");
return 0;
}
program ke stažení
Pro studenty:
Při převodu do programovacího jazyku je třeba dát si pozor ve zlomcích na správné použití závorek.
V zápisu reálných čísel se místo desetinné čárky používá desetinná čárka.
Pro učitele:
Hodnoty x,z, pro které lze vypočítat všech šest hodnot y jsou např. {2,2},{1,2},{5,5}.
Důležité upozornit studenty, že nelze vynechat znaménko pro násobení, které se v matematických vzorcích vynechává.
V sedmém vzorci se jeho část opakuje (odmocnina), lze ji vypočítat předem a ve výsledném vzorci použít pouze výsledek.